SZKOLNY KRĄG BIBLIJNY
ks. Marek SZCZEPAŃSKI
SZKOLNY KRĄG BIBLIJNY
program
Ogólna charakterystyka
Szkolny Krąg Biblijny to propozycja edukacyjna dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, którzy mają zamiar poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk biblijnych. Przedmiotem zainteresowań uczestników programu jest Biblia odkrywana jako tekst i zarazem ikoniczne dzieło literackie. Specyfika pracy kręgu uwzględnia przygotowanie chętnych uczniów do wzięcia udziału w wojewódzkim konkursie wiedzy biblijnej.
Charakterystyka programu
Szkolny Krąg Biblijny to przestrzeń pogłębiania wiedzy i umiejętności w pracy nad tekstem biblijnym. Zakres materiału realizowanego w ramach zajęć pozalekcyjnych jest tak skonstruowany, by ugruntowywać zdobywaną wiedzę ucznia na lekcjach religii oraz poszerzać ją o nowe informacje wykraczające poza program nauczania religii w szkole podstawowej. Zagadnienia podejmowane w ramach kręgu mają jednocześnie charakter interdyscyplinarny, bowiem uwzględniają wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach z innych szkolnych przedmiotów: języka polskiego, historii, geografii i plastyki. Program uwzględnia przygotowanie uczniów do wzięcia udziału w Konkursie Wiedzy Biblijnej „HIERONYMUS 2024” organizowanym w województwie mazowieckim przez Fundację na rzecz Apostolatu Biblijnego współpracującą ściśle z Mazowieckim Kuratorem Oświaty.
Wymiar godzinowy
1 godzina lekcyjna tygodniowo
Cel ogólny
Popularyzacja tekstu biblijnego oraz odkrywanie jego charakteru terandrycznego
Cele szczegółowe
- Wprowadzenie do lektury Biblii
- Odkrywanie Biblii jako tekstu natchnionego
- Poznawanie Biblii jako dzieła literackiego
- Pogłębianie znajomości historyczno-kulturowego tła wydarzeń biblijnych
- Wprowadzenie w sposoby modlitwy słowem Bożym
- Propagowanie regularnej osobistej lektury Biblii
- Przygotowanie do udziału w wojewódzkim konkursie wiedzy biblijnej
Sposoby realizacji celów
- Miniwykłady wprowadzające do lektury Biblii
- Wspólne odczytywanie i omawianie wybranych fragmentów Biblii
- Rozwijanie warsztatu osobistego studium biblijnego
- Osobista modlitwa słowem Bożym
- Dzielenie się spostrzeżeniami i owocami osobistego kontaktu ze słowem Bożym na forum grupy
- Analiza tekstów biblijnych i literatury stanowiących zakres tematyczny wojewódzkiego konkursu wiedzy biblijnej
- Prowadzenie akcji wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych propagujących lekturę Biblii
Metody pracy
- Praca w grupach
- Praca indywidualna
- Miniwykład
- Prezentacja multimedialna
- Praca z tekstem
- Modlitwa indywidualna i wspólnotowa
- Piosenka
- Plakat
- Produkcja „gadżetów biblijnych”
- Praca z egzemplarzem drukowanym Biblii
- Wykorzystanie aplikacji mobilnych pomagający w lekturze Biblii
- Dzielenie się osobistymi spostrzeżeniami w grupie
- Udział w konkursie wiedzy biblijnej
- Liturgia słowa Bożego
Treści zajęć
- Zagadnienia wprowadzające w lekturę Biblii
- Analiza wybranych fragmentów Biblii
- Warsztaty modlitwy słowem Bożym
- Analiza tekstów wchodzących w zakres konkursu wiedzy biblijnej
- Udział w konkursie wiedzy biblijnej
- Przeprowadzenie akcji wewnątrzszkolnej propagującej lekturę Biblii
Ewaluacja podejmowanych działań
- Udział uczniów w konkursie wiedzy biblijnej
- Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej na zakończenie roku szkolnego
Bibliografia
- Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Częstochowa 2009.
- Gil – Domínguez J., Wrota Biblii. Materiały dla lepszego zrozumienia Biblii: chronologie, mapy i grafiki dotyczące każdej księgi, Izabelin 2022.
- Świderkówna, Co to jest Pismo Święte?, Kraków 1992.
- Romaniuk, Biblia łatwiejsza do czytania, Poznań 2010.
- Armstrong K., Biografia, Warszawa 2009.
- Podręczny atlas biblijny, Kraków 2013.
- Banaszek, Ewangelie synoptyczne, Zeszyty Biblijne KOAB 8(2023).