Konkursy informatyczne 2022/2023
W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klas 4-8 Szkoły Podstawowej zgłosili się do 6 Konkursów Ogólnopolskich związanych z przedmiotem Informatyka. Osiągnęli wysokie miejsca w Polsce i zostali Laureatami oraz Finalistami konkursów.
1. XIII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Projektanci Edukacji
Szymon Kowalewski oraz Jakub Niewiadomski z klasy 8D zostali Laureatami prestiżowego Konkursu „Projektanci Edukacji” organizowanego
przez Wydawnictwo Nowa Era. Celem konkursu było stworzenie projektu edukacyjnego, który można zrealizować i będzie spełniał poniższe kryteria:
- Kreatywne i ambitne założenia, elementy stanowiące o unikatowości pracy konkursowej.
- Interesująca i oryginalna tematyka.
- Korzyści edukacyjne dla ucznia.
- Precyzyjny opis pomysłu i sposobu jego realizacji.
- Ciekawy sposób przedstawienia pomysłu (plik graficzny, fotorelacja, prezentacja, krótki film).
Z klas 4-8 zgłoszonych zostało pięć projektów:
- „Jedź! gdy usłyszysz dźwięk!” https://projektanciedukacji.pl/projekt?id=21474
- „Informatyczny Escape Room z matematyką w tle” https://projektanciedukacji.pl/projekt?id=21528
- „Gra Królów – Sport dla mózgu” https://projektanciedukacji.pl/projekt?id=21567
- „Robot „varram robot appbot Riley” – Twój Strażnik terenu!” https://projektanciedukacji.pl/projekt?id=21588
- „Wyścigi samochodów sterowanych zdalnie” https://projektanciedukacji.pl/projekt?id=21591
Uczniowie klasy 8D zostali Laureatami I Etapu Konkursu, czyli wygrali Grant w wysokości 2000 zł na realizację projektu edukacyjnego, który wymyślili: „Informatyczny Escape Room z matematyką w tle” https://projektanciedukacji.pl/projekt?id=21528 W kategorii klas 4-8 przyznano tylko 10 Grantów
w całej Polsce, więc uczniowie zdobyli 1 z 10 Grantów w Polsce w tej edycji Konkursu, a Zespół Szkolno-Przedszkolny w Książenicach otrzymał Certyfikat „Dobrze zaPROJEKTowana Szkoła 2023”.
Za wygrane pieniądze uczniowie zakupili profesjonalne myszki i klawiatury oraz wysokiej jakości głośniki komputerowe, które posłużyły do realizacji aplikacji edukacyjnej na smartfony. Uczniowie niestety do tej pory nie zrealizowali swojego projektu, ale prace wciąż trwają i jest nadzieja, że w tym roku kalendarzowym projekt ten zostanie opublikowany w Sklepie Play dla użytkowników smartfonów z systemem operacyjnym Android.
2. V edycja Ogólnopolskiego Szkolnego Konkursu Programistycznego PixBlocks
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Książenicach co roku biorą udział w Konkursie Programistycznym PixBlocks. Od dwóch lat zajmują wysokie miejsca w kategoriach klas 4-6 (Programowanie blokowe) oraz klas 7-8 (Programowanie w języku programowania Python).
W zeszłym roku szkolnym 2021/2022 najlepszy uczeń z naszej szkoły Serhii Bahrii z klasy 7op zajął 20 miejsce w Polsce.
Natomiast w tym roku szkolnym 2022/2023 uczniowie zajęli następujące miejsca:
Kategoria klas 7-8:
- 8 miejsce: Fryderyk Wiszniewski – klasa 8D
- 16 miejsce: Maciej Mrówka – klasa 8A
Kategoria klas 4-6:
- 30 miejsce: Justyna Chojnowska – klasa 6A
- 32 miejsce: Błażej Jankowski – klasa 5A
- 33 miejsce: Stanisław Kołeczko – klasa 6A
- 36 miejsce: Marta Ponikiewska – klasa 6C
Uczniowie otrzymali dyplomy oraz nagrody (gry edukacyjne PixBlocks) za tak wysokie miejsca.
3. IV edycja Ogólnopolskiego Konkursu Matematyczno-Informatycznego InstaLogik
Uczniowie naszej Szkoły Podstawowej klas 4-8 biorą udział już od czterech lat w tym Konkursie, którego poziom jest bardzo wysoki, a konkurs jest wpisany do Wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych Kuratora Mazowieckiego, co oznacza, że uczniowie zdobywają co roku dodatkowe punkty potrzebne przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Konkurs adresowany jest do wszystkich uczniów zainteresowanych zagadkami logicznymi, matematyką, do tych, którzy interesują się programowaniem lub chcieliby postawić w programowaniu pierwsze samodzielne kroki. Celem konkursu jest zachęcenie uczniów do zmierzenia się z zadaniami logicznymi oraz prostymi zadaniami programistycznymi, które wprowadzają uczniów w świat programowania. W ogólności jego celem jest rozwijanie zainteresowań matematycznych i programistycznych młodzieży oraz propagowanie myślenia komputacyjnego.
W tym roku szkolnym do Konkursu zgłosiło się 19 uczniów do I Etapu, a do II Etapu przeszło 11 uczniów. Natomiast do Finału dostali się:
Laureaci I miejsca:
- Filip Bełczowski – klasa 8C
- Maja Cieślar – klasa 5A
Laureaci III miejsca:
- Michał Rudzki – klasa 7A
- Emilia Skorupka – klasa 5B
Finaliści:
- Patryk Ciosek – klasa 8A
- Tymoteusz Baranowski-Jesień – klasa 6A
- Dominika Ciosek – klasa 6A
Uczniowie otrzymali dyplomy oraz nagrody (gry edukacyjne) za tak wysokie miejsca.
4. IX Mistrzostwa Polski w pracy z tekstem na komputerze
Do Mistrzostw zgłosiło się 15 uczniów. Konkurs polegał na przepisaniu tekstu konkursowego w czasie 5 minut. Liczyła się prędkość pisania tekstu. Uczniowie rywalizowali w kategorii drużynowej i indywidualnej:
Kategoria drużynowa:
24 miejsce: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Książenicach – 12 232 uderzeń na minutę
Tekst I:
-
- Laura Prażmo – klasa 8A
- Bartosz Łuczyk – klasa 8B
- Antoni Miner – klasa 8C
Tekst II:
-
- Bartosz Łuczyk – klasa 8B
- Laura Prażmo – klasa 8A
- Klara Strózik – Rytowska – klasa 8A
Kategoria indywidualna (Juniorzy Młodsi):
- 37 miejsce: Laura Prażmo – klasa 8A
- 152 miejsce: Antoni Miner – klasa 8C
- 184 miejsce: Klara Strózik – Rytowska – klasa 8A
- 201 miejsce: Dawid Skrętkowicz – klasa 8B
- 273 miejsce: Bartosz Warmijak – klasa 6A
- 374 miejsce: Mikołaj Mrozowski – klasa 5A
- 404 miejsce: Dominika Ciosek – klasa 6A
- 747 miejsce: Michał Śmigała – klasa 5A
- 871 miejsce: Filip Wójcik – klasa 6D
- 982 miejsce: Jan Maciejewski – klasa 5A
- 404 miejsce: Dominika Ciosek – klasa 6A
Kategoria indywidualna (Juniorzy):
- 204 miejsce: Bartosz Łuczyk – klasa 8B
- 380 miejsce: Krzysztof Świechowski – klasa 8A
- 739 miejsce: Maksymilian Dołowy – klasa 8D
- 764 miejsce: Mateusz Jarzębski – klasa 8A
- 774 miejsce: Wiktoria Godlewska – klasa 8A
Uczniowie zaprezentowali się bardzo ładnie. Drużyna z naszej szkoły zajęła 24 miejsce w Polsce, co jest świetnym wynikiem!
Trzeba zaznaczyć w tym miejscu, że było bardzo mało czasu na trening, a mimo wszystko uczniowie tak świetnie wypadli.
5. I sezon Turnieju Predator Games 2023
W marcu 2023 roku wystartował pierwszy raz turniej gier komputerowych (League of Legends, Rocket League, Szachy i Fortnite).
Udało się zebrać zespoły do poszczególnych gier – uczniowie chętnie zgłaszali się i szukali kolegów do wspólnej gry.
Pomimo tak dużego wysiłku, aby skompletować 16 osób, które wezmą udział w Turnieju, nie udało nam się zakwalifikować do niego.
Z tego miejsca chciałbym podziękować łącznie 35 uczniom i ich rodzicom, którzy szybko i sprawnie podpisali i potwierdzili zgody na udział w Turnieju.
6. Przedmiotowy Konkurs Informatyczny LOGIA 23
Jak co roku, zgłosiliśmy naszą szkołę do Przedmiotowego Konkursu Informatycznego LOGIA 23 dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych województwa mazowieckiego organizowanego przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, którego poziom jest bardzo wysoki, a konkurs jest wpisany do Wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych Kuratora Mazowieckiego, co oznacza, że uczniowie zdobywają co roku dodatkowe punkty potrzebne przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
Konkurs polega na samodzielnym rozwiązywaniu testu dotyczącego treści zawartych w podstawie programowej przedmiotu Informatyka w szkole podstawowej i zadań algorytmicznych z zakresu grafiki oraz przetwarzania napisów i list w języku programowania Python.
W tym roku zgłosiło się do Konkursu dwóch uczniów z klasy 8C (Antoni Miner i Gustaw Ochociński), ale nie zakwalifikowali się do I Etapu Konkursu.
Gratulujemy sukcesów!
Grzegorz Główka i Sylwia Kryszczuk – nauczyciele informatyki