SPRZĄTANIE ŚWIATA W KSIĄŻENICACH 2021
SPRZĄTANIE ŚWIATA W KSIĄŻENICACH 2021
W ramach projektu interdyscyplinarnego „Sprzątanie Świata w Książenicach 2021” na różnych przedmiotach realizowano szereg zadań. Na lekcjach przyrody w klasach czwartych Pani Alicja Gruszecka przeprowadziła lekcje „Co możemy zrobić dla przyrody?”. Na tych lekcjach zapoznano dzieci z celem akcji Sprzątania Świata oraz przedstawiono krótki rys historyczny. Nauczyciel przeczytał bajkę pt. „Historia o całkiem zwykłych butelkach”. Następnie uczniowie swobodnie wypowiadali się na temat usłyszanej bajki i wyciągali wnioski. Dostrzegali i potrafili podać wiele przykładów z własnego otoczenia negatywnych zachowań ludzi niedbających o środowisko. Sami określali, co pozytywnego mogą zrobić dla przyrody. W tym celu każdy z uczniów zapisał swój pomysł w zeszycie, podając co najmniej jedną propozycję. Pomysły uczniów zostały przeanalizowane na forum klasy. Następnie uczniowie rozwiązali krzyżówkę z hasłem „Przyjaciel Przyrody”. Podsumowanie lekcji odbyło się w formie miniquizu. Uczniowie odpowiadali na pytania np. „Dlaczego nie powinno się uprawiać warzyw w pobliżu dróg?”, „Co to jest smog?”. Na lekcjach biologii Pani Agata Ambroziak w klasach 8 przeprowadzenie zajęcia edukacyjne „Myślę, więc kupuję z głową”. Razem z uczniami przygotowała gazetkę ścienną o idei akcji Sprzątania Świata, którą można obejrzeć przed salą biologiczną. Na lekcjach języka angielskiego u Pani Kariny Frejlich uczniowie z klasy 8a pracując w grupach przygotowali prezentacje na takie tematy jak: globalne ocieplenie, efekt cieplarniany, kwaśne deszcze, zanieczyszczenie powietrza. Na lekcjach plastyki u pań: Hanny Jankowskiej-Lekszyckiej i Sabiny Kalińskiej dzieci z klas 5-7 przygotowały prace, które stanowią interpretację hasła przewodniego tegorocznej akcji Sprzątania Świata „Myślę, więc nie śmiecę”. Wybrane prace można obejrzeć na wystawce w holu korytarza szkolnego. Realizacja interdyscyplinarnego projektu sprawia, że realizacja zadań przez uczniów staje się przyjemnością i zabawą. Natomiast wspólna praca nad projektem sprzyja nawiązywaniu dobrych relacji, to też rozwijanie kreatywności i wzrost poczucia własnej wartości. Realizacja różnorodnych zadań, daje też uczniom możliwość udziału w tych działaniach, które są zgodne z ich zainteresowaniami.
Alicja Gruszecka – nauczyciel geografii i przyrody