PROMOCJA ZDROWIA

Na lekcjach godziny wychowawczej uczniowie klasy 6b wraz z wychowawcą p. Alicją Gruszecką realizują zadania Programu Profilaktycznego „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”. Posiadanie pod ręką apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany jest potrzebne, gdy ktoś się zrani lub skaleczy. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym? „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” jest potrzebna, by pomóc w leczeniu ran duszy, radzeniu sobie z trudnymi emocjami, odzyskiwaniu dobrego humoru, nadziei i nabywaniu odporności.

Na pierwszych zajęciach uczniowie wykonali z pudełek kolorowe apteczki skarbów wg własnego pomysłu. Do nich stopniowo wkładają rozmaite rzeczy, jakie mogą być pomocne, by złagodzić stres, przykrości czy zranienia emocjonalne oraz wzmocnić to, co w nich jest skarbem.

Na ostatnich dwóch lekcjach uczyliśmy się odczuwać i okazywać  wdzięczność.

„Wdzięczność jest jak witamina, ile razy mówimy: dziękuję, tyle razy jesteśmy szczęśliwsi”.

Uczniowie w grupach pisali za co są wdzięczni. Z tych prac utworzona została Ściana Wdzięczności.

Odkrywaliśmy też diamenty w naszej szkole i klasie. Na początku „pod lupę” wzięliśmy naszą szkołę. Może z pozoru nie wydaje się ona jakaś niezwykła czy wyjątkowa. Gdy jednak przyjrzeliśmy się jej okiem poszukiwacza diamentów dostrzegliśmy niezwykłe miejsca, ludzi, przedmioty. Okazało się, że jest wiele diamentów w naszej szkole: koledzy, wspaniała klasa, nauczyciele, pani pielęgniarka Ula Safranowicz, pani psycholog Emilia Strzałkowska, pan Kamil Janiszek, pan Tadeusz Robaszyński-Janiec, sala w-f, kolorowa szkoła. W klasie też mamy wiele diamentów. Są nimi uzdolnieni uczniowie: muzycy, plastycy, sportowcy, dobrzy przyjaciele, tancerze, śpiewacy.

 

ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE

Klasy piąte uczestniczyły w Programie Profilaktycznym „Znajdź właściwe rozwiązanie” prowadzone przez nauczycielkę przyrody – p. Alicję Gruszecką. Uczniowie rozpoznawali zachowania asertywne i poznawali mechanizmy nacisku grupowego. Rozpoznawali też odczucia przeżywane przez innych w sytuacjach trudnych. Uczniowie wzmacniali poczucie własnej wartości w budowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowaniu ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi. Dzieciom najbardziej podobało się odgrywanie scenek.

Podsumowaniem tego programu było wykonanie prac plastyczno-literackich, którego celem było poszerzenie wiedzy na temat szkodliwości palenia tytoniu oraz propagowanie zdrowego stylu życia. Pięć najładniejszych prac wybranych przez jury weźmie udział w konkursie organizowanym przez Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Grodzisku Mazowieckim oraz Starostwo Powiatu Grodziskiego. Oto zwycięzcy konkursu na szczeblu szkolnym: Nelly Rajtkowska z klasy 5c, Zuzanna Dworak z klasy 5c, Magdalena Piątek z klasy 5c, Lena Jankowska z klasy 5b i Oliwia Cedro z klasy 5b. Gratulujemy i liczymy na sukcesy w dalszym etapie konkursowym.

Po zakończonych zajęciach wspólnie ustaliliśmy, że palenie nie jest modne.

 

 

HIGIENA TO PODTAWA I DOBRA ZABAWA

W klasie 4d uczniowie na lekcjach przyrody przygotowali  i prezentowali plakaty na temat higieny osobistej. Przy ocenie prac ważna była nie tylko estetyka pracy plastycznej zgodnej z tematem, ale głównie sposób prezentacji, zawartość merytoryczna i rozbudzenie zaciekawienia u odbiorców. Uczniowie tej klasy byli wspaniali! Ich plakaty były piękne, a sposób prezentacji na najwyższym poziomie! Pani Alicja Gruszecka z wielką przyjemnością stawiała szóstki (piątki były sporadycznie). Wkrótce z tych prac powstanie wystawka, którą zaprezentujemy na tablicy Szkoły Promującej Zdrowie (w holu korytarza szkolnego).

 

SAŁATKOWY ZAWRÓT GŁOWY

Uczniowie kółka przyrodniczego w ramach projektu „Pamiętajcie o ogrodach” wykonali i ozdobili ekologiczne doniczki. Wykorzystali w tym celu puste butelki po wodzie mineralnej i kubeczki styropianowe. Następnie posadzili cebulę na szczypior i korzenie pietruszki na natkę. Gdy wyrósł szczypiorek uczniowie wykorzystali go do wykonania sałatki ziemniaczanej. Na natkę pietruszki musimy jeszcze poczekać. Sałatka była pyszna i zdrowa! Już wkrótce siejemy różne zioła: majeranek, bazylię, tymianek i inne.

 

WIELKIE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE

Na lekcjach przyrody w klasach szóstych chętni uczniowie przygotowali i przedstawili prezentacje multimedialne lub plakaty na temat wielkich odkryć geograficznych. Wszystkie prezentacje były na wysokim poziomie, ale najbardziej zachwyciła nas prezentacja Szymona Strózika z klasy 6a, który opowiedział o odkryciach Jamesa Cooka, może dlatego, że w zeszłym roku przez pół roku mieszkał w Australii. Przywiózł z tego odległego kontynentu różne rodzaje gleb, monety i mapy. Opowiedział nam nie tylko o odkryciach Jamesa Cooka, ale również o swoich wrażeniach z podróży po Australii. W klasie 6a swoje prace przedstawili również inni uczniowie jak: Ula Klonowska, która bardzo ciekawie przekazała informacje o Krzysztofie Kolumbie, Wiktoria Wdowiarska o odkryciach Vasco da Gamy a Idalia Guczewska o Roaldzie Amundsenie. Za wysiłek w przygotowanie i zaprezentowanie tych prac p. Alicja Gruszecka nagrodziła uczniów szóstkami.